موموکو

خط زن

موموکو

خط زن

باید نوشت ، ولو با قلم بی جوهر من

نقد مطلب دکتر رنانی - اقتصاد سیاسی در ایران

محسن رنانی: نگارش کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران‌» را به صورت محرمانه دقیقا ۱۱ سال پیش (تیر ۸۴) آغاز کردم و در میانه سال ۸۶ به پایان بردم. در تابستان ۸۷ دوباره آن را ویرایش کردم و سرانجام در ۱۳ مهر ۸۷ پنج نسخه از آن را تکثیر و برای پنج مقام عالی کشور فرستادم. نسخه رهبری را تقدیم آقای ناطق نوری کردم (با پیگیری دکتر حسن سبحانی، دیدار ما در دفتر بازرسی رهبری انجام شد و من نزدیک به یک ساعت درباره پیام کتاب توضیحاتی دادم). برای اطمینان، نسخه‌ای را هم از طریق دکتر سیدمحمدرضا بهشتی برای رهبری فرستادم. دکتر بهشتی بعداً گفت که شخصاً خدمت رهبری رسیده و کتاب را تقدیم کرده است و نظریه اصلی کتاب را هم خیلی خلاصه خدمت ایشان توضیح داده است و اجمالاً گفت که رهبری با نظریه مطرح شده این کتاب موافق نبوده‌اند.

نسخه آقای احمدی‌نژاد را تحویل دکتر فرهاد رهبر دادم و ایشان گفتند فردا با رئیس جمهور جلسه دارم و حضوری تقدیم می‌کنم. تحویل نسخه آقایان رفسنجانی، شاهرودی و دکتر لاریجانی را هم دکتر بهشتی تقبل کردند. تاکنون از هیچ کدام از مقامات یاد شده حتی در حد دریافت اعلام وصول هم واکنشی ندیده‌ام.

نهایتا در اردیبهشت ۹۲ ، با دمیدن نسیم فضای انتخاباتی، جرأت یافتم و بخشی از کتاب را به عنوان «جلد اول» (با جلد سبز فسفری، در ۲۶۳ صفحه = حدود یک سوم اصل کتاب) در فضای مجازی منتشر کردم، که مورد استقبال گسترده قرار گرفت. سپس در اردیبهشت ۹۴ نسخه کامل را (در ۶۶۱ صفحه با جلد قرمز عنابی) از طریق «تارنمای رسمی رنانی» در معرض فروش قرار دادم و امروز نیز به مناسبت عید سعید فطر (۱۴۳۷ قمری)، نسخه کامل این کتاب را به رایگان در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می‌دهم.

خیلی خلاصه، ده سال پیش این ده ادعای محوری در این کتاب مطرح شده است:

۱- ورود ایران به حوزه غنی‌سازی محرمانه اتمی، احتمالاً طراحی آمریکایی‌ها بوده است (با فروش محرمانه نقشه‌ها و تجهیزات اتمی آلوده به ایران از طریق عبدالقدیر خان، دانشمند اتمی پاکستان، که بعداً معلوم شد جاسوس سازمان سیا بوده است).

۲- غرب تلاش می‌کند تا مناقشه اتمی ایران طولانی شود تا در تحولات بعدی منطقه بویژه در مدیریت بازارهای جهانی نفت، بتواند با کم ‌و‌ زیاد کردن فتیله این مناقشه، آن حوزه‌ها را تا حدودی مدیریت کند.

۳- تلاش اصلی غرب، بویژه آمریکا این است که تا سال ۲۰۲۰ از اعتیاد و وابستگی به نفت حوزه خلیج فارس آزاد شود.

۴- نهایتا غرب تلاش دارد که تا پایان دهه ۲۰۲۰ با سرعت بالایی به سوی جایگزینی نفت با سوخت های نو و پاک حرکت کند تا روند گرمایش زمین را متوقف کند.

۵- بهترین راه برای آن که غرب هم از اعتیاد به نفت منطقه بی‌ثبات خاورمیانه آزاد شود و هم سوخت‌های پاک را جایگزین سوخت‌های فسیلی کند، افزایش طولانی مدت قیمت نفت است. با گران شدن نفت، رشد تقاضای نفت کُند و حتی متوقف می‌شود و سرمایه‌گذاری در سوخت‌های پاک نیز اقتصادی می‌شود.

۶- قیمت نفت برای هفت تا ده سال حدود ۱۰۰ دلار و بالاتر ‌می‌ماند و سپس به زیر ۵۰ دلار کاهش می‌یابد.

۷- اگر اوباما رئیس جمهور آمریکا شود، خطر جنگ از سر ایران رفع می‌شود اما اوباما با ایران بسیار قاطع تر و حساب‌شده‌تر از جورج بوش برخورد خواهد کرد. او از راههای سیاسی فشارهای سنگینی بر ایران خواهد آورد و نهایتا ایران را به نقطه آچمز و مصالحه اجباری خواهد رساند.

۸- اکنون که اوباما اعلام کرده است که حاضر است با ایران گفت‌وگو کند، بهتر است ایران به این موضع اوباما واکنش مثبت نشان دهد و حتی مذاکره با اوباما را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (۲۰۰۸) آغاز کند.

۹- خسارت‌های اقتصادی مناقشه اتمی برای ایران در بلند مدت به حدی زیاد است که حتی اگر مذاکره با آمریکا نیز به صلاح نظام نیست، بهتر است ایران یک طرفه و داوطلبانه، کلیه فعالیت‌های اتمی حساس‌ خود را با اعلام رسمی و آشکار و تبلیغاتی برای چند سال متوقف کند و با ایجاد امکان نظارت جهانی، سوء ظن جهانی در مساله فعالیت‌های اتمی ایران را از بین ببرد.

۱۰- خاورمیانه به زودی وارد مرحله «جنگ خداحافظی» خواهد شد. کاهش درآمدهای نفتی، گسترش فقر و شکاف طبقاتی همراه با مداخله قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه،‌ به زودی آن را وارد سلسله جنگ‌های دراز دامنه‌ای خواهد کرد که من آن را «جنگ خداحافظی» نام نهاده‌ام. در واقع به نفع تمدن غرب است که قطب فرهنگی و اقتصادی جهان اسلام (خاورمیانه) به یک «سرزمین سوخته» تبدیل شود.

و اکنون داستان ده ساله «رنانی و مناقشه اتمی» در این نقطه به پایان می‌رسد. این هم یکی از پروژه‌های فکری من در حوزه اقتصاد سیاسی ایران بود. و دوباره کارهای بر زمین مانده بسیاری در پیش است. بچه‌ها کجایید؟ دلم برای گفت‌وگو با کودکان کشورم لک زده است.




----------------

1- ایران خودش قصد ورود به حوزه غنی سازی را داشته است . یعنی کسی این رشد را تحمیل نکرده است و یا برنامه برای توسعه نریخته است. خیر. حالا شاید به قول شما مثلا در مرحله عرضه ، کلک زده است و یا با عرضه زودرس و آسان کلکی زده باشد.


2- اما در مورد روند رشد قیمت نفت:

نکته اینجاست که اساسا قیمت نفت خیلی پایین تخمین زده شده است . یعنی حتی در صورت افزایش قیمت، به قول شما 100 دلار قیمت نفت به نوشابه هم نمی رسد و اساسا از اول بدون توجه به نظام بازار و نظام آزاد در قیمت و با توجه به سیاست های خاصی شکل گرفته است . پس رشد قیمتش اثری نخواهد داشت . از طرفی دیگر این پیش بینی جنابعالی هم رخ نداد.


3- اینکه نفت بی ارزش شود کما اینکه الان نیز هست ، یک تلاش از گذشته و مستمر بوده است . ولی اینکه بنا بر ادعای نویسنده تا چند سال دیگر بی ارزش شود و آینده نفت بی ارزش شود یک ادعای توخالی است و بیشتر از طرف خود غربی ها برای بی ارزش کردن نفت از گذشته تا به امروز بوده است ولی تحقیقات بنده حقیر نشان از چیزی خلاف این امر دارد.


4- اساسا پیش فرض صحبت های جنابعالی مخفی کاری ایران است که خب این هم بحثی دروغ و نشان دهنده اعتماد به رسانه آمریکا تا رسانه های ایرانی دارد.


5- بحث استقبال از تعلیق و ... چند اثر دارد: 1- دشمن را جری تر می کند ( امروز این بحث برای همه اثبات شده است، حتی مذاکره کنندگان. به عبارتی دیگر در زمان نگارش شاید برای جنابعالی روشن نبود ) 2- پیشرفت را تعطیل می کند        

3- مهمترین امر همان چیزی است که خود شما در بند آخر به آن اشاره کرده اید: جنگ خداحافظی . یعنی آنها کار ما را می سازند. بهشته ما را می سوزانند. خوب وقتی ما میدانیم که دشمنی آنها صرف مسئله اتمی با ما نیست ما باید رشد و پیشرفتمان را کاهش دهیم یا خودمان را آماده کنیم . شاید پیش فرض شما هم این است که امکان مقابله با آنها نیست . ( جالب اینجاست که این نظریه هم امروز رد شده است . فکر کنم در جایی به طور مفصل در مورد آنها بحث کرده ام )



  • محسن مطلبی کربکندی

نظرات  (۲)

  • کاربر وبلاگ
  • سلام برادر محسن
    مصطفی بزّی هستم
    لینک شدی
    در ضمن بی زحمت لینکم کن...............لینک قبلی را عوض کن.
    یاعلی
    islamshenasi.blog.ir
    چرا غیر فعالی؟؟
    سلام وبلاگ خوبی دارید بهتون تبریک میگم ممنونم از زحماتتون دوست عزیز
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی