موموکو

خط زن

موموکو

خط زن

باید نوشت ، ولو با قلم بی جوهر من

جدایی دین از سیاست

بسم تعالی

جدایی دین از سیاست                                                                                                                                 محسن صباحی

الف -  نگاه شارع دین ( درون دینی) :

 باید در ابتدا بررسی شود که آیا شارعان دین ( اهل بیت علیهم السلام) در عملکرد خود این دو را جدا می کردند و یا آنها را امری نا گسستنی می دانستند.

در پاسخ به این موضوع و بابررسی تاریخ زندگانی اهل البیت به این نتیجه می رسیم که هردوی این امر را امری ممزوج می دیدند. و چه بسا در برخی از شرایط امر دخالت سیاست در دین بسیار پررنگ تر از سایر امور بوده است.

به طور مثال در کتاب انسان 250 ساله مولف اثبات می نماید که هر جریان و کنشی در زمان ائمه  بو و سبقه سیاسی داشته است و لاغیر.  به طور مثال جریان تربیت شاگرد با روایات عدیده ای که به دست ما رسیده است بیش از آنکه یک جریان علمی باشد یک جریان سیاسی بوده است.

ب‌-    نگاه برون دینی :

 در این دیدگاه از استدلال نقیض استفاده می کنیم :

سوال : نقطه تمایز دین و سیاست را مشخص نمایید.

توضیح سوال : دقیقا چه نقطه ای و چه خطی و چه شاخصی دین را از سیاست متمایز می سازد؟ آیا هر جا که معنای حکومت باشد دین از سیاست جدا میشود؟ آیا هرجا که معنای برنامه ریزی از پیش مطرح باشد بحث سیاست و دین مطرح می شود؟و...

از سوالات فوق می توان نتیجه گرفت که هیچ خط مشخصی برای متمایز ساختن این دو موجود نمی باشد فذا اساساً جدا سازی این دو امری ناممکن می باشد و نه غیر محتمل.

ج -  نگاه تاریخی :

      در نگاه تاریخی به بررسی عملکرد هر دو نگاه فوق (نگاه امتزاج دین و سیاست   نگاه جدایی دین از سیاست) می پردازیم .

      بررسی تاریخ ایران به عنوان مرکز تشیع (اسلام ناب) همواره نشان داده است که هر جا نگاه جدایی دین از سیاست حاکم شده        است، اثرات مضر و مخربی را به دنبال داشته است.

      برعکس نگاه سیاست بعلاوه دین همواره اثراتی جدی ، شگف انگیز و کارآمد داشته است. از جمله این مصادیق می توان به انقلاب اسلامی ، تحریم تنباکو و ... اشاره نمود .

      پس  با اتخاذ یک نگاه عملکردی نیز می توان اثبات نمود با اخذ سیاست از دین پدیده عقیم سازی دین رخ می دهد. و از آنجا که دین امری سازنده از طرف خدا می باشد با انفعال در تناقض است.

منابع : انسان 250ساله

       جدایی دین از سیاست مولف گورکانی

  • محسن مطلبی کربکندی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی