موموکو

خط زن

موموکو

خط زن

باید نوشت ، ولو با قلم بی جوهر من

اثر فیلم های مستهجن

کد خبر: 28363
تاریخ انتشار: 05 آبان 1395 - 11:22
تماشای فیلم‌ها و تصاویر مستهجن اتفاقی است که به واسطه اینترنت بیش از پیش شده و بدتر اینکه بر اساس آمارها علاوه بر افراد مجرد، افراد متاهل نیز برای این کار وقت می‌گذارند. آما این کار چه آثاری می‌تواند بر روابط عاطفی افراد داشته باشد؟
آیا تماشای فیلم‌های مستهجن بر روابط زناشویی اثر منفی می‌گذارد؟

فرادید| تماشای فیلم‌ها و تصاویر مستهجن اتفاقی است که به واسطه اینترنت بیش از پیش شده و بدتر اینکه بر اساس آمارها علاوه بر افراد مجرد، افراد متاهل نیز برای این کار وقت می‌گذارند. آما این کار چه آثاری می‌تواند بر روابط عاطفی افراد داشته باشد؟

به گزارش فرادید به نقل از سایکولوژی تودی،
 کلیشه رایج از فرآیند پورنوگرافی، مردی جوان است که شب را بیدار مانده و در حال شخم زدن اینترنت برای مشاهده تصاویر و فیلم‌های مستهجن است! کلیشه کمرنگ‌تر اما برای افرادی تعریف شده که از تنهایی رنج برده و هیچ شریکی را در زندگی‌شان نمی‌بینند و از تماشای پورنوگرافی برای گذران وقت استفاده می‌کنند.

اما آمارها نشان می‌دهند که افراد متاهل و دارای شریک در زندگی نیز به تماشای فیلم‌ها و تصاویر مستهجن می‌نشینند. این کار چه پیامدها یا مشکلاتی می‌تواند به همراه داشته باشد؟

به عبارت بهتر، استفاده از پورنوگرافی چه اثراتی بر رابطه زناشویی می‌گذارد؟


برای پاسخ به این سوال به سراغ پژوهشی که به تازگی در ژورنال "آرشیوهای رفتار جنسی" منتشر شده، رفته‌ایم تا پاسخ سوال را دریابیم.

ساموئل پری، پژوهشگر دانشگاه اوکلاهاما، آثار درازمدت تماشای تصاویر و فیلم‌های مستهجن را بررسی کرده و می‌گوید: «اکثر مطالعات نشان می‌دهند که تماشای پورنوگرافی باعث بروز مشکلات زناشویی می‌شود. از طرف دیگر اما نارضایتی ناشی از زندگی زناشویی موجب تماشای بیشتر پورنوگرافی می‌شود.»

اما اینکه رابطه بین پورنوگرافی و روابط زناشویی مشخص شود، نیاز به بررسی علمی دارد. از این رو، پِری داده‌های پژوهش «مطالعه زندگی آمریکایی» (PALS) را مورد استفاده قرار داد. این مطالعه دو مرتبه در سطح آمریکا در سال 2006 و 2012 با شرکت‌کنندگانی یکسان انجام شد. افراد حاضر در این تحقیق انبوهی از سوالات را پاسخ دادند که دو مورد از آن سوالات برای پری جالب بود:

1- کیفیت رابطه زناشویی شما چگونه است؟
2- تا چه اندازه برای تماشای پورنوگرافیک وقت می‌گذارید؟

آیا تماشای فیلم‌های مستهجن بر روابط زناشویی اثر منفی می‌گذارد؟

نتایج پژوهش پری نشان داد که در سال 2006، مردان و زنانی که پای تماشای تصاویر و فیلم‌های پورنوگرافیک وقت می‌گذاشتند، نسبت به کیفیت روابط زناشوییِ خود کمتر ابراز خشنودی و رضایتمندی داشتند. 

اما پری پس از مقایسه داده‌های سال 2006 با همان داده‌ها در سال 2012 به این نتیجه دست یافت که افرادی که در سال 2006 برای تماشای پورنوگرافی وقت می‌گذاشتند، در سال 2012 کمتر از روابط زناشویی خود رضایت دارند.

چنین به نظر نمی‌رسد که تماشای پورنوگرافی یکی از عوارض جانبیِ روابط زناشویی ضعیف و آسیب‌پذیر باشد، اما می‌تواند پیش از اُفت کیفی یک رابطه به وجود آید. 

پری در انتها می‌گوید: «تماشای پورنوگرافی زمانی بیشتری آسیب را می‌رساند که در آن شخص با بسامد بسیار بالا (مثلا روزی یک مرتبه) به تماشای آن می‌پردازد. در حقیقت، این میزان نوعی اعتیاد یا رفتار اجباری فرد را نشان می‌دهد که در درازمدت بر کیفیت روابط رمانتیک اثر می‌گذارد.»

منبع: Psychology Today
ترجمه: وبسایت فرادید
  • محسن مطلبی کربکندی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی