موموکو

خط زن

موموکو

خط زن

باید نوشت ، ولو با قلم بی جوهر من

عاملیت رهبریت روحانیت

بعد ایدئولوژیک

1-    اولا امام جدایی دین را از سیاست ممکن نمی دانست.

نمونه :

«اسلام را به مردم معرفى کنید تا نسل جوان تصور نکند که آخوندها در گوشه‌ی نجف یا قم دارند احکام حیض و نفاس می‌خوانند و کارى به سیاست ندارند. اینکه می‌گویند باید دیانت از سیاست جدا باشد و علماى اسلام در امور اجتماعى و سیاسى دخالت نکنند را استعمارگران گفته و شایع کرده‌‏اند. مگر زمان پیغمبر اکرم (ص) سیاست از دیانت جدا بود؟ مگر در آن دوره عده‏اى روحانى بودند و عده‌ی دیگر سیاست‌مدار و زمامدار؟»

2-    امام ابزارهای پیاده سازی اسلام و سیاست و همچنین بازیگران این دو را جدا نمی دانست . به عبارتی دیگر با تز اسلام منهای روحانیت و یا سیاست منهای روحانیت به مبارزه پرداخت .

نمونه :

«ما بیزار هستیم از اینکه بگویند اسلام منهای روحانیت. اسلام منهای روحانیت خیانت است. می‌خواهند اسلام را ببرند، اول روحانیت را می‌برند؛ اول می‌گویند اسلام را می‌خواهیم، روحانیت را نمی‌خواهیم! روحانیت استثنا بشود، اسلام در کار نیست. اسلام با کوشش روحانیت به اینجا رسیده است. بیدار باشید... امروز وقت این است که ما اسلام را تقویت کنیم. همه اقشار بیدار باشند. کارگرها بیدار باشند، دهقان­ها بیدار باشند. بازاری­ها بیدار باشند، دانشگاهی­ها بیدار باشند، تز اسلام منهای روحانیت یعنی لا اسلام؛ درجه اولش این است بعد هم کتاب­های روحانیت را به دریا بریزند! بیدار باشید!»

بعد دینی:

1-    پیشینه چند قرنی بحث ولایت فقیه

2-    نمونه های عملی اعتقاد روحانیون به ولایت فقها .

نمونه :  تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی و حکم به اعدام توسط علما

بعد تاریخی:

1-    نیازهای تاریخی یا به عبارت دیگر لزوم بر دخالت روحانیت نه به عنوان اصل بلکه به عنوان الزامات شرایط زمانه:

نمونه 1 : بازگشت امام به قم پس از تشکیل دولت موقت و سامان ‏یابی نسبی اوضاع کشور برای تدریس و بحث طلبگی و سپس مراجعه از قم به تهران و گلایه از لیبرال ها در بازگرداندن ایران به شرایط ماقبل از انقلاب

نمونه 2 : عدم لحاظ بحث ولایت فقیه در پیش نویس اولیه قانون اساسی و لحاظ آن با نظر شهید علم الهدی

 

 

  • محسن مطلبی کربکندی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی