موموکو

خط زن

موموکو

خط زن

باید نوشت ، ولو با قلم بی جوهر من

مصاحبه جالب - خرازی

به گزارش مشرق، سیدمحمد صادق خرازی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات تصریح کرد که آمریکایی‌ها درخصوص مبارزه با تروریسم (داعش) قصد داشتند که ایران به نیابت از آنان مبارزه کند، برای همین ایران همکاری با آمریکا را رد کرد و نپذیرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا درباره موضوع مبارزه با تروریسم (داعش) با ایران گفت‌وگو کرده است، اظهار کرد: بله، این موضوع را با آنان بررسی کردیم. ما رد کردیم که تحت رهبری آمریکا همکاری کنیم. بدون هماهنگی با ما هیچ طرحی در منطقه به موفقیت نمی‌رسد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه در خصوص سوالی درباره رابطه ایران و عربستان بیان کرد که دوری این دو کشور از هم به نفع ملت‌های اسلامی نیست و با ذکر اینکه از حیث نظری مخالف هرگونه اختلاف میان دو کشور است، خواستار برطرف کردن این اختلافات شد و افزود که جایگاه وی در جمهوری اسلامی این اجازه را به وی خواهد داد تا بگوید ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه برای امنیت و استقرار ثبات است.

خرازی خاطرنشان کرد: ما در سوریه از اکثریت حمایت می‌کنیم. کوفی عنان شخصا به من گفت که بشار اسد حمایت اکثریت مردم سوریه را دارد و نمی‌توان با خرج کردن پول این واقعیت را تغییر داد. دموکراسی حق همه ملت‌هاست.

وی درباره موضوع هسته‌ای ایران و آینده مذاکرات ابراز کرد: مذاکرات بر پایه دو عنصر است: اراده و برنامه. وی نمونه‌هایی از عراق و لیبی را مثال زد و با بیان اینکه عراق و لیبی در مذاکره هسته‌ای خود با غرب موفق نبودند، یادآورشد: ایران تلاش می‌کند به فهم مشترک میان دو طرف برسد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه درباره باقی ماندن تحریم‌ها عنوان کرد: ایران طرحی برای رفع این تحریم‌ها داده است و فکر می‌کنم اگر طرف مقابل در این خصوص اراده کافی داشته باشد، موفقیت این طرح عملی است.

خرازی در پاسخ به سوالاتی درباره اوضاع سیاسی داخل ایران و ایجاد تشکل ندا و وضعیت اصلاح‌طلبان در ایران اعلام کرد: کسی در ایران نمی‌تواند حرکت اصلاح‌طلبانه را نادیده بگیرد. این مساله به حزب یا شخص خاصی مرتبط نیست بلکه به اصل ایرانی بودن این جنبش بازمی‌گردد. اصلاح‌طلبی جریان فکری اجتماعی بزرگی در جامعه ایران است که شامل احزاب، شخصیت‌ها و جمعیت‌های سیاسی اجتماعی زیادی است و هرکس آن را در یک حزب یا گروهی معین محدود می‌کند اشتباه می‌کند.

وی اضافه کرد: ما برای تشکیل حزب ندا بر جوانان فعال در بخش‌های مختلف اتکاء کردیم و تلاش می‌کنیم مجوز آن را بگیریم.

خرازی با اشاره به انتخابات آینده در ایران تاکید کرد: فکر می‌کنم که حزب ندا نقشی موثر در انتخابات آتی ایفا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که لیست انتخاباتی ارائه خواهید داد؟ گفت: قطعا اینطور است.

خیلی‌ها در باتلاق حوادث 2009 فرو رفتند

سفیر اسبق ایران در فرانسه در پاسخ به سوالی دیگر درباره بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سیاسی پس از حوادث انتخابات 88 اظهار کرد: اختلافات سیاسی در ایران کم نیست، بر اساس اندیشه‌های مختلف، برخی از محدوده افکار خارج شدند، برخی دیگر از محدوده فعالیت سیاسی کشور بیرون رفتند، برخی در مسیر دچار رادیکال شدند، خیلی‌ها در باتلاق حوادث 2009 فرو رفتند.

برخی دچار اشتباه شدند همانگونه که اصلاح‌طلبان شدند، باید از درس‌های آن حوادث بیاموزیم تا آینده را بسازیم. معتقدم تنها راه‌حل کار در سازمان‌های مدنی و نه خیابان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با سیدمحمد خاتمی هماهنگی می‌کنید؟ تصریح کرد: بله، فکر می‌کنیم که آقای خاتمی رئیس بلامنازع جریان اصلاحات است.

سفیر اسبق ایران در فرانسه در پاسخ به این سوال که پس چرا آقای خاتمی نتوانستند برای عیادت رهبری در بیمارستان حضور یابند؟ بیان کرد: ارتباط بین خاتمى و رهبرى یک رابطه خوب است. برخى از مسائل وجود دارد که باید حل بشود که آن هم نیاز به زمان دارد.

خرازی در این خصوص که برخی مسائل درباره عیادت خاتمی استمرار وضعیت گذشته را منعکس کرد و عدم موافقت با برگشت او به زندگی سیاسی؟ تاکید کرد: ابدا. اینگونه نیست. من اقدام به نقل نامه‌های متبادل بین آنها کردم. رابط ارتباط بوده و هستم. ما در تلاش برای زدودن برخی مشکلات هستیم تا آب‌ها به آسیاب برگردد.

وی درباره اینکه آیا معتقدید بازگشت خاتمی به دنیای سیاست امکانپذیر است؟ خاطرنشان کرد: آقای خاتمی لیدر اصلاحات است و در هر شرایطی نیز باقی خواهد ماند. او جایگاه خاصی در جامعه دارد. بخواهیم یا نخواهیم. خاتمی به رهبری، قانون اساسی و ولایت‌فقیه در نظام سیاسی معتقد است. او بسیاری از حوادث سال 2009 را تائید نکرد. او به گفت‌وگو در حل مشکلات اعتقاد دارد.

خرازی در ادامه در پاسخ به این سوال که بسیاری در ایران خواستار اعلام برائت سیدمحمد خاتمی از اتفاقات سال 88 شدند، ابراز کرد: این موضع یک روزنامه است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که این افراد قشر وسیعی از محافل سیاسی ایران هستند، خاطرنشان کرد: این درست است اما ما جامعه‌ای باز داریم. همه می‌توانند نظر خود را بیان کنند. ما به آینده نگاه می‌کنیم و اسیر گذشته باقی نمی‌مانیم.

وی در پاسخ به این سوال که روحانی اصلاح‌طلب نیست، تصریح کرد: او به برنامه‌های اصلاح‌طلبانه پایبند است و ما برای همین حمایتش کردیم.

  • محسن مطلبی کربکندی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی